
Usunięcie szkody w przypadku leasingu przebiega w podobny sposób jak w przypadku własnego samochodu. Zasadnicza różnica polega na tym, że to nie użytkownik a firma leasingowa decyduje o sposobie rozliczenia i naprawie pojazdu. Z tego względu o każdym zdarzeniu drogowym należy powiadomić firmę leasingową.
Pamiętajmy o tym zwłaszcza, wtedy, gdy zgłaszając szkodę ubezpieczycielowi jesteśmy odsyłani przez niego do współpracujących z ubezpieczycielem warsztatów naprawczych. Najczęściej firmy leasingowe nie wyrażają zgody na naprawę w warsztatach, które nie są przez nich sprawdzone, nie posiadają autoryzacji producentów pojazdów dostawczych. Dlatego w pierwszej kolejności warto ustalić z firmą leasingową jaki warsztat rekomenduje. Centrum Napraw Powypadkowych Zgierska 250 jest takim warsztatem, z którym chętnie i na stałe współpracują firmy leasingowe.
W najlepiej bowiem pojętym interesie właściciela pojazdu jest jego naprawa według najwyższych standardów i zgodna z technologią producenta co przekłada się na bezpieczeństwo użytkownika pojazdu.
Warto więc pamiętać o wymaganiach finansującego dotyczących likwidacji szkody. Zawarte są w Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu. W dokumencie tym firma leasingowa określa wszelkie wymogi oraz terminy dotyczące zgłaszania szkód, oraz likwidacji szkody.
W praktyce procedura uzyskania odszkodowania za uszkodzenie leasingowanego pojazdu przebiega następująco:
- Kolizja i zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela
W przypadku wystąpienia szkody leasingobiorca zgłasza samodzielnie szkodę do ubezpieczyciela. W przypadku zwykłej kolizji drogowej, gdy jej uczestnicy zabezpieczają pojazdy we własnym zakresie, nie ma konieczności wzywania policji. Wówczas wystarczy, że okoliczności zdarzenia zostaną ustalone na podstawie oświadczeń jego uczestników.
Wzory takich oświadczeń najczęściej przekazują ubezpieczyciele wraz z umowami ubezpieczenia. Także firmy leasingowe dołączają je do umowy leasingu. W przypadku, gdy są ofiary w ludziach, należy bezwzględnie wezwać policję, która sporządzi protokół powypadkowy. Protokół taki stanowi bezstronny dowód wykorzystany do dalszych czynności.
- Powiadomienie leasingodawcy
Po zgłoszeniu kolizji do firmy ubezpieczeniowej należy powiadomić firmę leasingową. Zawiadomienie takie najczęściej składają także ubezpieczyciele. Firmy leasingowe dysponują gotowymi formularzami, które można pobrać ze strony internetowej lub wypełnić on-line.
- Ustalanie wielkości szkody
Ustalanie zakresu szkód, podobnie jak w przypadku pojazdu zakupionego, dokonuje ubezpieczyciel. Rzeczoznawca towarzystwa ubezpieczeniowego dokonuje oględzin uszkodzonego pojazdu i przygotowuję ocenę techniczną. Na jej podstawie sporządza kosztorys naprawy pojazdu lub orzeka o szkodzie całkowitej.
Likwidator ustala odpowiedzialność za szkodę i zasadność wypłaty odszkodowania. Jeśli do kolizji dochodzi z winy innego uczestnika ruchu, koszty naprawy pokrywane są z polisy OC sprawcy. Jeżeli natomiast zdarzenie nastąpiło z winy leasingobiorcy, naprawa będzie przeprowadzana z jego polisy AC.
O sposobie wypłaty odszkodowania decyduje leasingodawca. Towarzystwo ubezpieczeniowe informuje właściciela pojazdu, tj. leasingodawcę o ustalonym zakresie szkód i pyta komu należy wypłacić świadczenie.
W przypadku szkody częściowej leasingodawcy najczęściej preferują likwidację bezgotówkową i naprawę w autoryzowanej sieci naprawy danego producenta auta. Naprawa taka gwarantuje fachowość przeprowadzonych napraw, gdyż wykonywane są zgodnie z technologią producenta, co zapewnia bezpieczeństwo oraz utrzymanie wartości leasingowanego pojazdu. Poszkodowany w takim przypadku uzyska zwrot kosztów naprawy.
Niestety w takim przypadku wartość odszkodowania jest równa kwocie netto faktury za naprawę pojazdu. Warsztat wystawia fakturę na leasingodawcę, a leasingobiorca płaci podatek VAT. Wyjątkiem od tej reguły może być sytuacja, w której leasingobiorca nie jest płatnikiem podatku VAT