
Na jakie niespodziewane problemy może napotkać poszkodowany podczas likwidacji szkody komunikacyjnej z tytułu OC, wydawałoby się w banalnej sprawie szkodowej…..?
Użytkownik pojazdu dostawczego Renualt Master, nasz poszkodowany klient, w dniu 08.12.2021 r. miał kolizję drogową. Na miejscu była policja, sporządziła protokół i ukarała mandatem sprawcę kolizji, wskazując, że przyczyną było nieprawidłowe wyprzedzanie.
Poszkodowany niezwłocznie skontaktował się z Ubezpieczycielem. Ten skierował go do współpracującego serwisu. Uszkodzony pojazd był niejezdny: dość znacznie uległ zniszczeniu m.in. układ kierowniczy, urwane koło itp. Pojazd został więc odholowany do wskazanego przez Ubezpieczyciela serwisu.
W międzyczasie poszkodowany, po rozmowie z właścicielem pojazdu – Leasingiem został poinstruowany, że leasing kieruje pojazd do sprawdzonego warsztatu i będzie to likwidacja bezgotówkowa.
Poszkodowany, po uzyskaniu przez Ubezpieczyciela odmowy pokrycia kosztów kolejnego transportu pojazdu holownikiem do właściwego serwisu, na własny koszt podstawił holownik do warsztatu wskazanego przez Ubezpieczyciela po odbiór auta. I tutaj w bardzo nieprofesjonalny, arogancki sposób został potraktowany przez właściciela warsztatu, który domagał się od niego natychmiastowej zapłaty za przebywanie pojazdu na parkingu. Nie wystarczały wyjaśnienia, że poszkodowany nie zawierał żadnej umowy z warsztatem, nie przedłożono mu jakiegokolwiek regulaminu, cennika i bezpodstawnie odmówiono wydania jego pojazdu do czasu uregulowania zapłaty za parking. Poszkodowanemu warsztat odmówił także zapłaty za parking w formie płatności przelewu należności.
Warsztat odmawiając wydania pojazdu, nie miał żadnej podstawy prawnej do jego przetrzymywania. Pracownicy serwisu swoim manifestującym oraz lekceważącym zachowaniem doprowadzili do zastraszenia posiadacza pojazdu, przez co stracił nie tylko czas ale i pieniądze jakie musiał ponownie przeznaczyć na kolejny odbiór pojazdu, specjalistycznym pojazdem holowniczym.
Niestety po tym jakże nieprzyjemny zdarzeniu, czekał go kolejny jak to określił klient cios, tym razem wymierzony przez Ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia. Towarzystwo Ubezpieczeniowe odmówiło przyjęcia odpowiedzialności, powołując się jedyne na enigmatyczne stwierdzenie, że „na podstawie dokumentów i informacji, które zebraliśmy w szkodzie, ustaliliśmy, że to kierujący Pani pojazdem był sprawcą zdarzenia.”
Nasz dział prawny od razu przystąpił do wsparcia klienta w uzyskaniu należnego mu odszkodowania. W odwołaniu od decyzji odmownej Ubezpieczyciela, wykazał brak przesłanek do odmowy przyjęcia przez Ubezpieczyciela odpowiedzialności za czyn niedozwolony sprawcy szkody, z którym ubezpieczyciela łączy umowa OC.
Tym bardziej, że dalsza przewlekłość postępowania likwidacyjnego mogła generować po stornie klienta dalsze koszty.
Sprawie nadana została ranga szkody wysokiego ryzyka, w związku ze stwierdzonymi uchybieniami w procesie likwidacji szkody.
Dodatkową kwestią, była zaniżona wartość pojazdu przez ubezpieczyciela. W ciągu miesiąca od zwarcia umowy, Ubezpieczyciel zredukował wartość pojazdu o prawie 34 procent…. powołując się na ponadnormatywny przebieg pojazdu. Co w transporcie krajowym wskazany przez ubezpieczyciela przebieg jest normą.
Szczęśliwie udało nam się szybko uzyskać przyjęcie odpowiedzialności przez Ubezpieczyciela i przystąpić do naprawy uszkodzonego pojazdu zgodnie z technologią producenta.
Jak widać nigdy nie wiadomo, kiedy z pozoru błaha sprawa zamieni się w zdarzenie, w którym następują wszystkie możliwe plagi egipskie jakie może napotkać poszkodowany. Dlatego warto mieć u boku sprawdzony w bojach, profesjonalny zespół doradców, którzy działają w najlepszym interesie pokrzywdzonego. A pamiętajmy, że nie tylko chodzi o odzyskanie sprawnego, bezpiecznego pojazdu ale również zminimalizowanie kosztów utraty dochodów, czy też poniesienia dodatkowych niespodziewanych nakładów finansowych przez poszkodowanego.
Ważne, żeby pamiętać, że w przypadku pojazdów leasingowanych wymagana jest w pierwszej kolejności rekomendacja warsztatu przez leasing. Polecamy wpis na naszej stornie o obowiązkach posiadacza pojazdu leasingowanego oraz różnicach w sposobie postępowania w przypadku wystąpienia szkody komunikacyjnej pojazdu własnego a leasingowanego.